Prosimy zapoznać się z informacjami i postępować zgodnie ze wskazaniami.
Jeśli warunki epidemiczne na to pozwolą, w marcu zorganizujemy Dzień Otwarty.
Będziemy organizować spotkania informacyjne dla Rodziców. Informacje o terminach spotkań i Dnia Otwartego będziemy umieszczać na stronie internetowej i FB.
W razie pytań prosimy dzwonić do sekretariatu szkoły 32 2666 226 (poniedziałek – czwartek w godz. 7.00 – 15.00, piątek 7.00 14.30) lub mailowo sekretariat@sp18.chorzow.pl
Więcej informacji w panelu Zapisy/Rekrutacja lub pod linkiem:
19 stycznia 2022 roku, odbył się Wojewódzki Konkurs Kolęd i Pastorałek. Była to już siedemnasta edycja konkursu, organizowanego przez naszą szkołę oraz Miejski Dom Kultury „Batory”. Jest to wydarzenie na stałe wpisane w tradycję świątecznego okresu. Udaje się ono dzięki patronatowi Prezydenta miasta Chorzowa pana Andrzeja Kotali, patronatowi medialnemu „Gońca Górnośląskiego” oraz sponsorom, którymi są Wydział Kultury, Sportu i Turystyki Urzędu Miasta Chorzów oraz Rada Rodziców Szkoły Podstawowej nr 18 z Oddziałami Integracyjnymi.
Celem konkursu jest przede wszystkim kultywowanie tradycji śpiewu kolęd i pastorałek polskich, umożliwienie uczniom aktywnego uczestnictwa w kulturze muzycznej oraz rozwijanie wrażliwości muzycznej.
Po ubiegłorocznym konkursie, który przeprowadziliśmy w formie zdalnej ze względu na obowiązujące obostrzenia epidemiczne, udało się nam w tegorocznym konkursie powrócić do tradycyjnych przesłuchań konkursowych.
W Miejskim Domu Kultury „Batory”, przy zachowaniu wymaganych procedur, odbyły się przesłuchania uczestników konkursu, którymi byli uczniowie szkół podstawowych. Prezentowali się w czterech kategoriach: solista, duet, zespół wokalny i zespół wokalno-instrumentalny. W ramach występów wysłuchaliśmy kolęd zarówno tradycyjnych, jak i tych bardziej współczesnych, które coraz mocniej wpisują się w tradycyjne polskie kolędowanie.
Jury w składzie:
mgr Alina Łysikowska-przewodnicząca, mgr Joanna Wojciechowska oraz mgr Elżbieta Płotkowska, oceniło ponad dwadzieścia wykonań artystów z Chorzowa, Rybnika, Siemianowic Śląskich, Bełku, Rudy Śląskiej, Jaworzna, Mikołowa, Dąbrowy Górniczej, Orzesza, Katowic i Zabrza.
Zachęcamy do zapoznania się z listą laureatów, na której oczywiście nie zabrakło naszych uczniów!
Nasz Sztab nr 6060, działający w Szkole Podstawowej nr 18 z Oddziałami Integracyjnymi, oprócz tradycyjnej zbiórki do orkiestrowych, tekturowych puszek w różnych miejscach Chorzowa i Katowic, w której weźmie udział 70 wolontariuszy, zaprasza także do wspierania WOŚP do Sztabowych Puszek Stacjonarnych. Znajdują się one w Chorzowie i Katowicach w 7 punktach.
❤Zapraszamy do punktów, w których można wrzucić datki do Puszki Stacjonarnej sztabu nr 6060 i tym samym dołożyć się do zbiórki:
👉 MATEO TOUR Biuro Podróży ul. Boczna 13 Chorzów
👉 CUKIERNIA MAGORÓWKA ul. E. Orzeszkowej 1 Chorzów
👉 FREESTYLE PARK ul. Stalowa 25 Chorzów
👉 RCU UBEZPIECZNIA ul. Strzelców Bytomskich 40 Chorzów
👉 QUEST CAGE ul. Dębowa 65 Katowice
👉 J&J ZAKŁAD FRYZJERSKI Joanna Jesionek- Rozmus ul. Gallusa 24d Katowice
👉 KIOSK TABACA ul. Jagiellońska 5 Chorzów
❤Nasz sztab utworzył również eSkarbonkę, do której możecie wrzucić datki za pomocą kilku kliknięć:
Miło nam poinformować, że konkurs „Bożonarodzeniowa bombka ” został rozstrzygnięty. Wiele prac przedstawiało ciekawe pomysły oraz niebywałą kreatywność wykonania. Przedstawiamy wyniki konkursu:
I miejsce ex aequo : Natalia Sega, klasa 3a Zuzanna Ziółkowska, klasa 3c
II miejsce ex aequo : Antoni Jędrzejczyk klasa 2c Julia Zgrzędek, klasa 3a
III miejsce ex aequo: Mateusz Woźniak, klasa 1b Dagmara Wilk, klasa 3c
Wyróżnienia:
Hanna Bonalska, Karol Wielęborek, Wiktoria Smolorz, Małgorzata Tuleja, Oliwia Demarczyk, Daria Demarczyk, Filip Jagiellicz, Dawid Adamczewski, Amelia Tlałka
Serdecznie dziękujemy za udział. Rozdanie nagród nastąpi po przerwie świątecznej.
Z okazji dnia Świętego Mikołaja Samorząd Uczniowski zorganizował szkolny konkurs na najładniejszy wierszyk o Mikołaju. Wszystkie wierszyki były fantastyczne. Po długich konsultacjach Jury składające się z przewodniczących oraz opiekunów Samorządu Uczniowskiego ostatecznie wyłoniło następujących zwycięzców
I miejsce ex aequo klasy 1c i 3c
Przyznano również dwa wyróżnienia: Jagoda Labus z klasy 5b Lena Fiema z klasy 3a
Zwycięzcom gratulujemy. Nagrody zostaną przekazane po powrocie do szkoły z nauczania zdalnego.
Przewodniczące i opiekunowie Samorządu Uczniowskiego
Nie mogliśmy po raz kolejny wystąpić na tradycyjnych jasełkach, więc zapraszamy Was gorąco na Koncert Świąteczny przygotowany w formie filmu.
Posłuchajcie cudownych, nastrojowych kolęd i pastorałek. Zaśpiewajcie razem z nami. Niech połączy nas świąteczny spokój, radość, życzliwość i wiara, że znowu będziemy mogli wystąpić przed Wami na scenie.
Szkolna społeczność „Osiemnastki” świadkami historii
„Świadkowie historii” to tytuł interdyscyplinarnego projektu edukacyjnego, który w roku szkolnym 2021/2022 realizują uczniowie, nauczyciele i rodzice Szkoły Podstawowej nr 18 z Oddziałami Integracyjnymi w Chorzowie.
Jak wpadliśmy na pomysł?
Pomysł zrodził się z wzajemnej inspiracji – uczniów i nauczycieli. Podczas lekcji historii prowadzonej przez panią Tatianę Walugę w obecności wychowawcy pana Adama Postulki w klasie 6a w maju rozmawiano o tym, że niezwykłe współczesne wydarzenia dzieją się na naszych oczach i są naszym udziałem, jesteśmy świadkami największej globalnej pandemii współczesnego świata. Wówczas jeden z uczniów zwrócił uwagę: „jaki ze mnie świadek historii, jeśli nie będę wymieniony z imienia i nazwiska w żadnej książce czy podręczniku?”. Idąc za tą myślą, uczniowie i nauczyciele wraz z rodzicami uczniów Szkoły Podstawowej nr 18 z Oddziałami Integracyjnymi w Chorzowie postanowili napisać książkę pod tytułem: „Świadkowie historii”, w której dadzą wyraz swoich przeżyć okresu pandemii. Będziemy snuli osobiste opowieści, będąc bohaterami historii tego okresu. Zastanowimy się, czego w tym czasie nauczyliśmy się o sobie, innych, ludzkim życiu, o ważnych dla nas wartościach i wyborach. Projekt ma też szerszy charakter – chcemy, by uczniowie mogli poznawać świadków historii, te osoby, które historię tworzą, i by rozumieli ich rolę. Pragniemy, by uczniowie poprzez własne doświadczenie dowiedzieli się, jak pisze się i wydaje książki, jaka jest historia książki. Wydanie książki uświetni też rocznicę 45-lecia założenia naszej szkoły. Zatem we wrześniu zakasaliśmy rękawy i opracowaliśmy plan naszego projektu. Od razu przystąpiliśmy do jego realizacji.
Realizacja projektu – fascynująca edukacyjna przygoda
Już we wrześniu cała społeczność szkolna rozpoczęła pracę nad kolejnymi etapami i zadaniami projektu edukacyjnego. Okazaliśmy się tak pomysłowi, że zasypały nas propozycje i trzeba było dokonać spośród nich wyboru. Ustaliliśmy kolejność i ramy czasowe oraz kto za co jest odpowiedzialny, bo porządek jest ważny, żebyśmy doprowadzili rzecz do wspaniałego finału. Szkolnym koordynatorem jest pani Tatiana Waluga. Zaangażowani są wszyscy uczniowie i wszyscy nauczyciele, włączyło się też wielu rodziców naszych uczniów.
Z wizytą u świadków historii – Muzeum Powstań Śląskich i projekt MEiN „Poznaj Polskę”
Jednym z ważnych działań projektowych była wizyta klas w Muzeum Powstań Śląskich w Świętochłowicach, a klasa 8 zwiedziła Wieże KWK Polska w tym samym mieście. Wycieczki odbywały się w powiązaniu z edukacją regionalną i poprzedzone zostały lekcjami przeprowadzonymi przez wychowawców i nauczycieli historii, którzy otrzymali scenariusze zajęć opracowane przez panią Ilonę Łaskawską. Ich celem było wprowadzenie uczniów w tematykę walki Ślązaków o polskość. Forma lekcji poza szkołą i zwiedzanie nowoczesnego muzeum pomogła zdobyć uczniom wiedzę poprzez doświadczenie i obserwację. Lepiej mogli zrozumieć pojęcia – patriotyzm, bohater czy też świadek historii, a stało się to dzięki interaktywnej ścieżce edukacyjnej, narzędziom i aplikacjom oraz innym ciekawym atrakcjom.
Klasy 7 i 8 wzięły udział w programie „Poznaj Polskę”, którego celem jest uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego uczniów, co z naszej szkolnej perspektywy pozwala na wzmocnienie oddziaływań wynikających z naszego projektu „Świadkowie historii”. Program ten realizujemy w formie wycieczki do Warszawy, podczas której uczniowie mają okazję odwiedzić Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie, Centrum Nauki Kopernik, Łazienki Królewskie i Belweder, Cmentarz Powązkowski i zobaczyć fragment muru Getta. Możliwość odwiedzenia tych miejsc pogłębia rozumienie procesów historycznych i udziału w nich jej bohaterów. Wyczula ich na to, by zadbać, aby jednak historia się nie powtarzała.
Powstańcom Warszawskim – BohaterON
Kolejnym zadaniem w realizacji projektu był udział naszych uczniów w ogólnopolskiej akcji „BohaterON w Twojej Szkole”. Jej celem jest upamiętnienie oraz uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego, a także promocja patriotycznych postaw i historii Polski XX wieku wśród dzieci i młodzieży. Podsumowaniem tej akcji, koordynowanej przez panią Anetę Dyduch, będą indywidualne życzenia od uczniów wykonane w formie kartki, listu bądź laurki, które zostaną wysłane do żyjących uczestników Powstania Warszawskiego, świadków historii II wojny światowej.
Projekt zespołowy i interdyscyplinarny
Istotą projektu edukacyjnego jest jego interdyscyplinarność i praca zespołowa. Dlatego problematykę naszego projektu omawialiśmy też na innych zajęciach: historii, języku polskim, biologii, geografii, matematyce, fizyce, językach obcych, wychowaniu fizycznym. Chcieliśmy zobaczyć temat z perspektywy różnych dziedzin podczas codziennych lekcji, by jak najlepiej ją zrozumieć, mieć obraz całości zjawisk i świadomość korelacji między przedmiotami szkolnymi.
Ogromną radość daje nam praca zespołowa. Widzimy, że kiedy połączymy siły, stajemy się znacznie skuteczniejsi, mamy lepsze pomysły, wzajemnie się inspirujemy i pomagamy sobie. Uczymy się, że konflikty są naturalne między ludźmi i doświadczamy, jak je rozwiązywać. Uczymy się doceniać siebie nawzajem. Rozpiera nas duma z naszego wspólnego dzieła.
Pandemia i nasze emocje
W listopadzie pani psycholog Milena Głownia spotkała się ze wszystkimi klasami. Przeprowadziła z uczniami i nauczycielami rozmowy o emocjach, pamięci, wpływie emocji na pamięć. Uczniowie próbowali definiować pojęcia, podawali przykłady emocji i ich wpływu na myślenie, postrzeganie, zastanawiali się nad funkcją pamięci oraz chętnie dzielili się swoimi skojarzeniami dotyczącymi omawianych treści. Pani psycholog zaproponowała, byśmy zajrzeli, w bezpiecznych dla siebie warunkach, w głąb siebie – do swoich przeżyć, emocji, zdarzeń – tych smutnych i radosnych. Wróciliśmy pamięcią do wspomnień z początku pandemii. Nazywaliśmy emocje, które nam wtedy towarzyszyły, rozmawialiśmy o tym, jak te uczucia się zmieniały i jak sobie z nimi radziliśmy. Na koniec zajęć uczniowie młodszych klas wykonali pracę rysunkową – graficznie przedstawili emocje.
Dzień projektowy
Na 5 listopada zaplanowaliśmy w naszej szkole Dzień projektowy. Do tego dnia przygotowywała uczniów pani psycholog Milena Głownia, która otwierała ich na wspomnienia i rozmowę o okresie lockdownu i nauczania zdalnego. Następnie uczniowie już między sobą i wraz z wychowawcami dużo rozmawiali o swoich wspomnieniach. Na ich bazie tworzyli swoje teksty i rysunki, które znajdą się w przygotowywanej książce. Każdy uczeń w książce będzie miał swoją stronę lub jej część. Każda klasa pisze własny rozdział, który wstępem opatrzy wychowawca. Liczymy na rodziców i napisanie przez nich rozdziału pod roboczym tytułem „Tylko dla dorosłych”. Napiszemy też o realizacji naszego projektu. Upamiętnimy w naszej książce wspaniałą osobę – panią Iwonę Parzoch, znakomitą nauczycielkę chemii i matematyki, która odeszła od nas po wyczerpującej chorobie wywołanej przez COVID-19.
Jeśli książka, to i jej mieszkanie. W bibliotece
Każda z klas odwiedziła też szkolną lub miejską bibliotekę. W naszej bibliotece pani Grażyna Chudzik zapoznała dzieci i młodzież z jej księgozbiorem, rodzajami książek, pismami oraz ich historią. Największe zainteresowanie wzbudziły podręczniki wydane w alfabecie brajla. Można też było użyć czytników ebooków i posłuchać audiobooków. Na koniec lekcji uczniowie tworzyli papierową książeczkę według własnego pomysłu. W bibliotece miejskiej uczniowie poznali historię książki i etapy jej powstawania.
Bliski nam świadek historii
Następny etap projektu to spotkanie ze świadkiem historii – takim prawdziwym. 10 listopada br., w przeddzień 103 rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę, naszą szkołę odwiedził pan Jakub, tata naszej uczennicy Zuzi, żołnierz Wojska Polskiego, który kilkanaście miesięcy przebywał na misji wojskowej w Afganistanie. Pan Jakub przedstawił uczniom przygotowaną przez siebie prezentację multimedialną ilustrującą trudną i niebezpieczną codzienność polskich żołnierzy, którzy pełnili służbę w Polskim Kontyngencie Wojskowym skierowanym do przywrócenia bezpieczeństwa mieszkańców i odbudowy Afganistanu. Uczniowie z ogromnym zaciekawieniem wysłuchali opowieści znakomitego gościa, zadawali też mnóstwo pytań, mieli niezwykle ciekawe refleksje. Były one efektem wielkiego wrażenia, jakie zrobiły na nich informacje przekazane przez pana Jakuba – świadka historii relacjonującego wydarzenia współczesnej wojny. Niesłabnącym zainteresowaniem cieszył się także zaprezentowany sprzęt wojskowy – śpiwór, mundury, słuchawki aktywne, maska, hełmy, kamizelki. Uczniowie mogli te przedmioty obejrzeć i niektóre z nich nawet założyć.
Listopad sprzyja refleksji nad przemijaniem, daje możliwość upamiętnienia i uhonorowania zmarłych bohaterów – świadków historii. W ramach edukacji regionalnej uczniowie brali udział w spacerach, których celem było budowanie postaw patriotycznych. Przechodziliśmy trasą: skwer przy ulicy Stefana Batorego – ulica Jubileuszowa – pomnik poświęcony ofiarom ludobójstwa; park przy Hotelu Gorczowski – dawne Kasyno Huty Batory – Dąb Witold i tablica pamiątkowa rotmistrza Witolda Pileckiego; ulica Racjonalizatorów – tablica upamiętniająca zamordowanych jeńców obozu pracy; cmentarz przy ulicy Granicznej – kwatera upamiętniająca zamordowanych mieszkańców Chorzowa w Auschwitz-Birkenau; krzyż poświęcony walczącym w latach 1905-1945, obelisk pamięci poległym w czasie II wojny światowej. To również miejsca poświęcone świadkom historii – blisko nas, na wyciągnięcie ręki, w naszej dzielnicy.
My jako edytorzy
Społeczność szkolną „Osiemnastki” czeka jeszcze na pewno niejedno ważne zadanie w trakcie realizacji projektu, ale to będzie ciekawym wyzwaniem. Trzeba przepisać własną pracę w odpowiednim edytorze, oczywiście na komputerze. Trzeba ten edytor poznać, opanować, by umieć się w nim poruszać. Każda klasa utworzy jeden rozdział książki, w którym zamieszczone zostaną tekst, zdjęcia, rysunki. Dołączą też dyrektor, nauczyciele, rodzice i absolwenci, tworząc kolejne części publikacji. Uczymy się, jak zastosować wiedzę w praktyce zgodnie z ideą metody projektu edukacyjnego.
Książka pt. „Świadkowie historii” – nasze świadectwo
I wreszcie nastąpi druk. Cóż to będzie za radość, gdy do rąk weźmiemy nasz skarb – dzieło wspólnej pracy i zdobywania wiedzy poprzez działanie i doświadczenie.
Projekt edukacyjny „Świadkowie historii” realizowany w Szkole Podstawowej nr 18 z Oddziałami Integracyjnymi w Chorzowie zakończy się zaprezentowaniem samego projektu i efektów pracy nad poszczególnymi zadaniami oraz promocją i sprzedażą książki, czym uświetnimy 45-lecie istnienia naszej szkoły. I – co istotne – osiągnięty zysk przekażemy na cel charytatywny, by jeszcze ktoś inny, ktoś, kto skorzysta z tych środków, dawał świadectwo swojej historii dalej…
WOJEWÓDZKIEGO „KONKURSU KOLĘD I PASTORAŁEK POLSKICH”
DLA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
ORGANIZOWANEGO
PRZEZ SZKOŁĘ PODSTAWOWĄ NR 18 Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI
W CHORZOWIE
Zapraszamy do kolejnej edycji naszego konkurs, który ponownie musi ulec pewnym modyfikacjom ze względu na sytuację epidemiczną. Nie chcemy jednak rezygnować z kolejnego już XVII konkursu, dlatego tegoroczna edycja odbędzie się w tradycyjnej formie, zrezygnujemy jedynie z koncertu laureatów.
I. Cele konkursu:
kultywowanie tradycji śpiewu kolęd i pastorałek polskich, śpiewanych w języku polskim i mowie śląskiej
umożliwienie uczniom aktywnego uczestnictwa w kulturze muzycznej
pielęgnowanie wartości rodzinnych
rozwijanie wrażliwości muzycznej
umiejętność współzawodnictwa
kształtowanie pozytywnej postawy chrześcijański
współpraca ze środowiskiem.
W zakresie kompetencji kluczowych:
rozumienia i tworzenia informacji
postawa wrażliwości na walory estetyczne
kompetencji osobistych, społecznych i w zakresie umiejętności uczenia się
zdolność określania własnych możliwości, podejmowania decyzji
radzenia sobie ze stresem
kształtowania świadomości i ekspresji kulturalnej
rozumienie różnych sposobów przekazywania idei między twórcą, uczestnikiem i publicznością w muzyce.
II. Przebieg konkursu.
Występy odbędą się w kategoriach:
solista(ka)
duet
zespół wokalny (do 10 osób)
zespół wokalno-instrumentalny (10 osób)
Szkołę może reprezentować 2 solistów, 1 duet, 1 zespół wokalny i 1 zespół wokalno – instrumentalny,
w każdej kategorii wiekowej, czyli kl. I-III, IV -VI, VII –VIII.
W poszczególnych kategoriach (solista, duet, zespół wokalny oraz zespół wokalno-instrumentalny) wyłonieni zostaną zwycięzcy – I, II, III miejsce, przyznane zostaną wyróżnienia oraz GRAND PRIX konkursu.
Każdy wykonawca przygotowuje 1 utwór (kolędę, pastorałkę, piosenkę o tematyce bożonarodzeniowej).
Podkład muzyczny do przygotowanego utworu należy przygotować na płycie CD lub pamięci USB (pendrive) w dwóch podpisanych egzemplarzach – 1 do dyspozycji organizatorów (dodatkowo można przesłać e-mailem w formacie mp3).
Przesłuchania odbędą się 19.01.2022r. w Miejskim Domu Kultury „Batory” w Chorzowie. Informację o godzinie rozpoczęcia przesłuchań konkursowych prześlemy po otrzymaniu Państwa zgłoszeń.
Zgłoszenie prosimy przesyłać do 15.01.2022r.na adres Szkoła Podstawowa nr 18 z Oddziałami Integracyjnymi ul. ks J. Czempiela 52, 41-506 Chorzów, tel. (32)2466226 lub e-mail kowalska.sylwia@sp18.chorzow.pl tel.661895601.
Ocenie jury podlegać będą tylko występy przygotowane zgodnie z regulaminem konkursu.
Sprawy nieujęte w regulaminie rozstrzyga jury i organizator.
Podstawą zakwalifikowania do konkursu jest prawidłowo i czytelnie wypełniony formularz zgłoszeniowy (załącznik nr1) oraz formularz RODO (załącznik nr 2).
Laureaci zostaną wyłonieni w dniu konkursu. Lista laureatów zostanie zaprezentowana w mediach społecznościowych SP 18, stronie www organizatora konkursu.
Ze względu ma sytuację epidemiczną i konieczność uwzględnienia decyzji jury podczas zakupu nagród, w dniu konkursu uczestnicy i opiekunowie otrzymają podziękowania; nagrody zostaną dostarczone do szkół w terminie do dwóch tygodni od dnia konkursu.
Zmiana repertuaru jest możliwa ostatecznie na dwa dni przed przesłuchaniami, tj. do 17.01.2022 r. O zmianie należy powiadomić niezwłocznie organizatora.
W połowie listopada odbył się XI Miejski Konkurs Frazeologiczny „Z przymrużeniem oka”. W szranki stanęli uczniowie klas 7 i 8 chorzowskich szkół podstawowych. 13 drużyn walczyło ze sobą w turnieju wiedzowym , a ponad 20 młodych artystów przygotowało prace ilustrujące związki frazeologiczne. Jury w składzie:
Grażyna Chudzik – nauczyciel języka polskiego oraz bibliotekarz Iwona Wojcieszko – nauczyciel języka polskiego
Wyłoniło zwycięzców, a są nimi: Kategoria: praca plastyczna
I miejsce – Zuzanna Surajewska
II miejsce – Nicola Szmatloch
III miejsce – Judyta Wardęga wyróżnienia- Maksymilian Partyka Julia Spanier Natalia Kabzińska
Kategoria: wiedza
I miejsce- Alicja Szmyra i Dawid Szentak
II miejsce – Milena Rybka i Weronika Brzuszkiewicz